Hová tűnnek a verdák?

2010.06.16. 21:31

Hányszor is érné körbe a Földet, ha az összes autót a világon egymás után sorba állítanánk? Minden várakozást felülmúl a válasz… 80-szor. Most nem is rugóznék azon, hogy ez mekkora öngól, mert írásom célja nem a világmegváltás, hanem csak egy szimpla próbálkozás, hogy az „elhasznált” autók sorsát felderítsem és a megfelelő döntéshozókat cselekvésre sarkalljam.

A világmegváltásra alkalmasabb Winkler Róbert cikke az autózásról, mely „Minek nekem autó?” címmel jelent meg a totalcar.hu oldalon és igencsak meglepett!
 
Az alaphelyzet, amiből kiindulunk az az, hogy Magyarországon évente 100-120.000 (válságévekben, mint amilyen a mostani is jó, ha 60.000) darab autó kerül forgalomba. A kimeneteli oldalon kb. 60.000-80.000 darab autó jelenik meg, aminek ma kevesebb, mint 50%-nyi része kerül legálisan bontásra… Igen, ez azt jelenti, hogy az autók nagy része illegálisan kerül bontásra. A gazdasági kár mellett nem elhanyagolható (sőt!) ezen bontások környezetre gyakorolt káros hatása sem, amit jól bemutat az alábbi videó, melyet egy szakmabeli igazságharcos küldött nekem, valós statisztikákkal fűszerezve:
 
 
A linket kollegáktól kapta, akik jót mulattak a látottakon és viccből továbbították. Ő azonban nem röhögött... Írt egy levelet, melyben ő is megosztotta a fenti videót. Az elkapott levelet itt idézném: (a címzettek között az előző éra államtitkárai, miniszterei, gazdasági potentátjai szerepelnek, akiknek biztos kikerekedett a szemük e sorokat olvasva…)
 
"A vicc az, hogy ez nem vicc ... :-(
Nagyjából három hete Győrben a helyi rendőrkapitányságtól 50 méterre ugyanilyen módon kezdett autóbontásba az egyik főutcán (!) pár egyed.
Úgy háromnegyed óra után tűnt fel a helyieknek, hogy ennek mégsem így kellene történnie.
Ma Magyarországon nagyjából minden harmadik autót így "szednek ízekre" és ezeket negyed-autókra bontva tolják be a külfölddel kereskedő hulladék-feldolgozók shredderüzemeibe, persze ezeket már gondosan azonosíthatatlanná téve (alvázszám, motorszám, bármilyen azonosító-jelölés sehol...), vegyes lemezhulladék címszó alatt.
A kérdés az, akarunk-e ma Magyarországon rendet csinálni, van-e szándék megfékezni a lassan generációk óta ilyen tevékenységet folytató polgártársainkat ebbéli tevékenységükben, vagy továbbra is homokba dugjuk a fejünket és azt mondjuk még mindig jobb, ha ezt csinálják, mintha megjelennének az Önkormányzatoknál segélyért, vagy esetleg átnyergelnek valamilyen keményebb bűnelkövetési tevékenységre...
Azután majd ha Mari nénit agyonverik a 30 ezer forintnyi nyugdíjáért, akkor annak majd lesz nagy negatív társadalmi visszhangja...
Ezt nyeljük nagyjából 6-8 éve. Emiatt nem teljesítjük az EU felé vállalt kötelezettségeinket (nem tudjuk megmondani hová lesznek a roncsaink, nem tudjuk teljesíteni a 85%-os hasznosítási arányszámot és mindebből nem tudunk rendes országjelentést sem prezentálni Brüsszel felé...) és valószínűleg emiatt fognak a nem-teljesítési eljárások végén - várhatóan két-három éven belül, amikorra lemennek a strasbourgi perek az EU-Bíróságon - bennünket 10 milliárdokra megbüntetni...
 
Szóval el kellene végre dönteni hová akarunk jutni és ehhez mit vagyunk hajlandóak megtenni..."
 
Ennek tükrében ismertetném a lehetőségeket: 
 
A) Legális út és „mennyiazannyi”:
Az elhasznált személygépjárművet (a széthajtott zsigától a rommá tört bömbiig) kötelező átadni az engedéllyel rendelkező átvevőhelynek, hulladékkezelőnek, autóbontónak, melyet a bontási-átvételi igazolás hitelesít.
 
Várható költségek:
- rendszám leadása (bontási átvételi igazolás ára + okmányirodai ügyintézés): együttesen 2.950 Ft + 1.500-2.500 Ft = 4.500-5.500 Ft
- elszállítás: távolságfüggő, főképpen, ha az autó önmagában nem mozgásképes
- kezelési díj: a veszélyes hulladékok és a nem eladható/anyagában hasznosítható részek kibontásának és elkülönített kezelésének/ártalmatlanításának költsége, ma kb. 10.000-15.000 Ft/autó.
 
Várható bevételek:
- megegyezés alapján az autót megvásárolja a bontó (ma mindent egybevetve, a mindenkori acél- és színesfém világpiaci ár függvényében a legális hulladékkezelő átlagban 10-25 Ft-ot fizet egy kilónyi roncsautóért átvételkor, az illegális – akinek nincsenek ilyen pitiáner veszélyes és egyéb problematikus hulladék eltávolítási, kezelési költségei és legálisan foglalkoztatott munkavállaló „működtetésével” kapcsolatos költségei sem… - nagyjából ennél mindig 5-10 Ft-tal többet)
- nyugodt lelkiismeret
 
Autó újrahasznosítás:
Ha legálisan járunk el, autónkat először bontják, majd szárazra fektetik: Minden folyadékot eltávolítanak, alkatrészeket kiszerelik (fémek, nem fémek, műanyag, gumi, textil…), majd shredderüzemben darabolják, osztályozzák: mágneses tulajdonság, vezetőképesség, fajsúly alapján; mágnesezhető vas és acél, nem mágnesezhető fém, nemfémes anyag.
 

 
B)Illegális út és mennyiazannyi: Ahogy a levélben is olvashattuk négybevágott autónkat átütött alvázszámmal lemezhulladéknak titulálva eladhatjuk.
 
Várható költségek:
- Szerszámok a bontáshoz és gányoláshoz
- Rengeteg megmaradó hulladék (műanyag, olaj, stb.)
- Ennek a megmaradó hulladéknak az elpaterolása a csatornába, erdőszélre, Tétényi-fennsíkra … stb.
- Bejelentés, hogy az autót ellopták
- Ha kiderül, hogy félrevezettük a Hatóságot (Rendőrség, Okmányiroda) az ezzel összefüggő várható büntetés, ami jobb esetben pár tíz-százezer forint, rosszabb esetben felfüggesztett, vagy letöltendő börtönbüntetés, kinek milyen volt az eddigi előélete…
 
Várható bevételek:
- A hulladékkezelő telepen meg lehet kapni a karosszéria tömege után a vas- és acél lemezhulladék mindenkori átvételi árát, valamint ugyanezt a színesfémek (alumínium, réz, ólom) vonatkozásában is realizálható 
- Az esetlegesen eladható, jobb minőségű, keresettebb típusokból kinyert alkatrészek eladási ára
- http://www.femhulladek.com/arlista (itt a kibontott alumínium öntvény, nyúzott, matt vékony rézkábel és az adagolható vas – méretre bontott karosszérialemez a mérvadó).
Magyarországon minden második alkatrész illegális bontásból származik, ami nagyban növeli a műszaki hiányosságokra visszavezethető balesetek számát… Ezen alkatrészek többsége műszakilag teljesen alkalmatlan a közlekedésre, arról nem is beszélve, hogy az illegális bontók nem rendelkeznek megfelelő technikai háttérrel (azaz basznak arra, hogy hova kerül az olaj és az aksi)…
 
C) „Parkettázzuk halálra, hajoljon a lemez!” út és „mennyiazannyi”:
Ebbe a kategóriába esnek az erdőn, mezőn széthajtott kocsik.
 
Várható költségek:
- Fél tank benzin: 5-7000 Ft
- Rekesz sör: (ha a rekeszt visszavisszük) 3000 Ft
- Stoppolás hazafelé
(ha elkapnak vannak addicionális költségek is)
- Illegális hulladék elhelyezése, engedély nélküli behajtás: 100.000 Ft – csillagos ég
 
Várható bevételek:
- Egy nem mindennapi Colin McRae-érzés (Ő mondjuk legálisan csinálta): megfizethetetlen!
 
Ha autóroncsot találunk (azaz nem mi hajtottuk szét) értesíthetjük az Önkormányzat műszaki osztályának képviselőjét; ha erdőben találunk roncsot akkor az erdészeti társaságot; ha út mellett, akkor pedig a közútkezelőt.
 
 
Jó volna tehát környezetbarát módon eljárnunk, ha már vállaltuk a felelősséget azért, hogy autót használtunk/vásároltunk. Legalább az életciklus végén tegyük meg azt a kis lépést, hogy legálisan adjuk le a roncsot, ne járuljunk hozzá újabb környezetszennyezéshez azáltal, hogy illetéktelen kezekbe adjuk kedvencünket…
Ennek érdekében született már TCR (társadalmi célú/közérdekű) reklám is, amit csak 1 (azaz egy) televízió volt hajlandó vetíteni. Nevüket nem írjuk ki, mert ők is csak egy barterből kifolyólag mentek bele a vetítésbe. Pedig a reklámot még Szabó Imre, volt környezetvédelmi miniszter is közcélúnak nyilvánította anno:
 
 
Ebből is kitűnik, mekkora felelőssége van a médiumoknak a mai morális válságért. Közcélú reklámnak nem adnak helyet, képesek érte milliókat kérni… S hogy milyen tartalmaknak adnak helyet… Arról jobb nem is beszélni! Lehet meg kéne piszkálni azt a médiatörvényt, nem? Mondjuk én leszarom, mert 6 éve nincs tévém… Mossák annak az agyát, akinek már nincs rá szüksége!
 
 
 

A bejegyzés trackback címe:

https://varacsk.blog.hu/api/trackback/id/tr492087408

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

okopiacter 2010.06.17. 13:27:06

Apám! Ez a poszt nagyon ott van! Az autóbontós reklámot én is felraktam az Öko-filmklubba! Ingyen adok neki reklámhelyet! Sőt, ezt a posztot is belinkelem! Nagyon király!

esef 2010.06.17. 20:31:04

A legálisan elbontott 50% erős túlzás. Igen erős...