Coffee to go to hell…

2010.08.27. 06:44

 Szeretem a kávét. Nagyon.

Lelkiismeret furdalásom is van, mert tudom, hogy egy csésze kávé kb. 140 liter vízbe kerül. (forrás: waterfootprint.org)
 
De hiába, néha nem tudok ellenállni, főleg ha a pesti körúton grasszálok nagy ritkán. Mert nincs is jobb, mint egy körúti kávézóban ücsörögni és olvasni, dolgozni. Kávézókban amúgy sem szűkölködünk mostanság, a nyugati franchise kávézók egymást érik fővárosunkban.
Igaz, én jobban kedvelem a magyar kávézókat, de néha engedek a globalista/hedonista kávésmadzagnak. Így kerültem az Oktogonhoz közeli Coffee Heaven teraszára.
 
A hangulat kellemes, a zene odaillő, ahogy azt már megszokhattuk ilyen helyen. Válaszoltam a kérdésáradatra (ki issza a kávét ízesítéssel?), s végre megkaptam kiérdemelt gyarmatárumat: egy pohár capuccinót.
 
Igen, pohárban. Papírpohárban. Azt hittem először, hogy  - kérésem ellenére - elvitelre kaptam és mindjárt utamra is bocsájtanak, de hát én beülni jöttem, kérem szépen! Vissza is fordultam és megkérdeztem, hogy lehet-e esetleg csészében, mert hát mégis…
 
„Neeem, mindenkinek papírpohárban adjuk, ez a koncepció része!”
(látták dermedtségemet és az apró füstfelhőt fejem felett…)
 
„De nem túl környezetterhelő megoldás ez?” – kérdeztem kétségbeesetten.
 
„A papírpohár? Nem! Azért vannak a szelektív gyűjtők!”
„De ha újra is hasznosítanak minden poharat, a csésze akkor is zöldebb megoldás!”
 
„De ez higiénikusabb, mert ebből a pohárból tuti nem ivott senki!”
„???”
Ez aztán a HACCP! Erre a sületlenségre már nem akartam válaszolni, meg a mellettem álló srác is megvető pillantásokat vetett rám, hogy mit képzelek…
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
(forrás: kispad.hu)
 
Azt képzeltem, hogy 640 forintért csészét szorongathatok majd krumliszedőimmel. Badarság volt. Arról nem is beszélve, hogy ilyen minőséget bárhol kapok 250 ft-ért is. Vicces, hogy ezt már mások is megírták (http://kispad.hu/bilagit/200712/coffee-heaven.html). A hab a tortán, hogy az ilyen elegáns kávézókban a legócskább, dobozos, szlovák tejet használják… Ezt most nem is kommentálnám külön. Sütit is szívesen ettem volna, de amikor megláttam, hogy 870 forint egy törpe tortaszelet elfutott a pulykaméreg.
 
Úgyhogy igyon papírpohárból egy vagyonért (ócska) kávét, akinek elmentek otthonról. Ha pedig csak a nagy színes betűk és bőrkanapék miatt vágyik valaki ilyen helyre, hát lelke rajta. Csak ne legyünk birkák, ne hagyjuk, hogy terelgessenek minket. Legyenek olyan értékeink (barátok, család, hobbi, stb.), amik felülírják az olyan állati ösztönöket, amik odavonzanak minket egy globalista cég méhkasához… Vagy ne. Mindenki döntse el maga. A kép mindent elárul, még mindig benyaljuk a marketinget mekistül, sztárbákszostul:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 Erről persze kapásból a „Do the Evolution” jut az ember eszébe az igazságosztó Pearl Jam-től:
 
 
Ezekből okulva én akkor most főzök itthon egy jó „fair trade”-es kávét, s felöntöm a sarki boltból szerzett üveges, falusi tejjel…
 
…vagy iszom inkább citromfüves/mentás teát a kertből, ahogy Gömörszőlősön tanultam. Így a pulykaméreg sem fut el és a pénzem is megmarad.

A bejegyzés trackback címe:

https://varacsk.blog.hu/api/trackback/id/tr302251119

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

okopiacter 2010.08.27. 12:01:26

Nem semmi árak! 640 Ft + süti 870?? Ezek mit szívtak? 1510 Ft egy kv megy süti? Ebből máshol jól is laksz! Sőt néhány távolkeleti munkásnak ez a heti bére (napi kb. 1 USD-vel számolva) és egy család osztja be egy hétre! De, ha nem is megyünk mindjárt ilyen messze, ebből itthon a bio-teljes kiőrlésű muffin is kijön + a teljes ebéd, házilag sütve-főzve, 2 főre! Legalábbis nálunk... Bio Muffin 24 db, dupla adagból, frissen sülve, kikeverni kb. 5 perc, megsütni 30, megenni másik 5 perc :)) Nyam-nyam!

Múltkoriban, úgy egy hónapja egy másik kávézóba tértem be a Teréz körúton, hasonló árak, de legalább kerámia bögre és választható szójatej dukált a hasonló árhoz. Kivételesen vendége voltam valakinek, de akkor is rezgett a léc! Horror! Pár metrómegállóval odébb, a Kálvin-térnél egyik kedvenc, nonsztalgikusan berendezett kávézómban 350 körül mozog az ár, a könyvtári büfében per pill nem emlékszem mennyi, de még ott is porcelánban kapom! Múltkor egy automatból - frissen őrölt kávéból! - 100 vagy 120 Ft volt.

Itthon elkészítve a legjobb kávéból is legfeljebb egy 100-asra jön ki, de akkor már nagyon fullextra. A citromfű és a menta pedig itt nő a kertben, meg a konyhaablakban...

stenza 2010.08.27. 20:29:08

A tanulmány is szépet csal, mert abban a 140 literben benne van a kávéban levő vízmennyiség is, meg hogy a paraszt mennyit ivott. Ez meg amolyan jó kereskedelmi médiás csúsztatás. A részletes PDF elolvasható.
Szóval csalás, mert az a víz megmarad. Azt kéne lábnyomnak számolni, ami tisztítatlanul vagy károsan megy vissza.

És még két érdekesség:

A Starbucks azért figyel, ha nem is a környezet miatt, de a megítélés miatt:
blog.sustainablog.org/global-green-usa-launches-cup-recycling-program-at-starbucks/

Gyártás
a papírpohár gyártása pedig 0.76USD / 100db ami szemben áll a csésze mosogatással, mosószerrel, vízzel, az eltört csészének pedig sose lesz esélye újrahasznosulni mint a Starbucks fenti recyc programja.
Tehát 0.76USD, a porcelánt pedig 1400 fokos kemencében égetik, ami azt gondolom nem kevés energiát fogyaszt ehhez.

Azt se felejtsük, hogy itthon most lett divat az elmenős kávé, usában már a füles kávés termosz a divat, amibe bele is töltik neked.

okopiacter 2010.08.28. 17:10:35

@stenza: Itt szerintem nem csak az ökolábnyomról van szó és nem csak arról, hogy papírpohárból inni öko vagy sem... Inkább arról van szó, hogy ő pont nem akarta elvinni, mégis papírpohárba kapta, mint a mekiben... Ez egyszerűen snassz, főleg ilyen pofátlan árak mellett. Ha papírpoharas kv-t akarok inni, bemegyek a mekibe... De nem akarok!

Januárban voltam a Westend Hiltonban egy képzésen, ott is kevesebb volt a büfében a kv, megsúgom, pedig az egy szálloda, de csak onnan tudom, hogy láttam kiírva az árakat. Nem ott fogyasztottam, megsúgom, elmentem ebédszünetben máshová, de aki igénybe vette legalább kapott egy kiszolgálást. Akinaek arra van igénye, hogy a helyet fizesse meg, egészségére!

És ha az USA-ban élnék, ottani jövedelemmel, biztos másképp látnám ezt is, de itt élek/élünk. Ha rohanok, beérem egy elvivős cuccal, jóval szerényebb áron és keretek közt, de ha már beülök valahova és kemény zsetont kérnek érte, akkor szolgáljanak ki! Egyetértek a posztíróval: a pofátlanság csimborasszója, hogy egy paprírpohárban kínált cappucino, UHT 120 Ft/l tejjel elit miliő ide vagy oda, 6-10x áron legyen eladva a magyarnak (akárkinek), mint amiből ki lehet hozni normál esetben. Ha egyszer oda jutunk, hogy már a poharat is én viszem és én mosogatom, akkor meg végképp pofátlanság lesz a köbön! És különben is, mi a francért kell nekünk az amcsikat majmolnunk? Az ilyen parasztvakítás az, amire semmi szükségünk, és e posztban is ezen van a hangsúly szerintem.

MrSzelektiv 2010.08.31. 22:45:45

@stenza: Üdv Stenza!
A tanulmány nem csal, csupán egy olyan mérőszámot állapít meg, ami alapján össze lehet hasonlítani az egyes termékeket. A LÉNYEG, hogy a kávé rengeteg energiafelhasználással jut el a termelőtől a kávézóig. Én legalábbis erre gondoltam...

A Starbucks elhiszem, hogy baromira figyel a megítélésére, csakúgy, mint a T-Com, McDonalds, meg az Electrolux, de nekem ezt ne... Túl sok éve dolgozom ebben és túl sokat láttam, hallottam. A Starbucks is egy franchise cég, akinek az a célja, hogy minél több boltban minél több kávét adjon el. És ha minél több "zöld rajongója" van, ezt annál hitelesebben és sikeresebben tudják megtenni. Ez igazából "GREENWASH", zöld mázba burkolt kőkkemény marketing. Ebből igazi csemegék vannak a neten: Chevrolet, stb.

Voltak jó példák az alternatív cégekre (Ben & Jerry's, Body Shop). Az alternatív kapitalisták könyv ezekről a cégekről szól. Azóta azonban mindegyiket felvásárolták már nagy multicégek... A pénz tehát jelenleg felülír minden etikai normát!

Gyártás:
Az, hogy mennyibe kerül 100 pohár nem mérvadó. Az ár (ahogy a GDP is) nem tartalmazza a negatív externáliákat, de ez hosszú lenne...
Röviden és logikusan a LÉNYEG, hogy az eldobhatós papírpohárból egyszer iszol, kidobod, vagy szelektálod, további rengeteg energiát emészt fel a lerakóra szállítás, vagy hasznosítás. Külön fém szelektív gyűjtőket gyártanak hozzá, rengeteg szemeteszsákot használnak fel. Továbbá minden egyes pohár agyon van nyomdázva, színes festékkel, ami megnehezíti a hasznosítást. Már ha valaki is hasznosítja ezt a sok mindennel kevert (szívószál, kávé, cukortartó papírsachet, stb.) hulladékot...

amúgy én is füles termosz párti vagyok, használom is, ahol csak tudom. A sors fintora, hogy sztem kínai a termoszom (azt is egy ilyen szuperkávézóban vettem), és nem zár a teteje rendesen. Pl kocsiban kifolyik, tehát arra pont nem jó, amire csinálták :)
Ezzel szemben egy porcelán, vagy üvegpohár több százszor/ezerszer használható. És még szebb is! :D

ufff... én beszéltem.

stenza 2010.09.01. 23:15:29

@MrSzelektiv:
értem én hogy mérőszám, csak innentől kezdve ez megint egy "GREENWASH" hasonló marketing bullshit ijesztgetésre és meghökkentésre kitalált szám. csúsztatás, ugyanaz megy kommunikációban mint a másik oldalon. vagy ez is ilyen "ha ők is akkor mi is?"
csak azt akarom ezzel mondani, hogy nem értek egyet ahogy mostanában kommunikálják a környezet és védelmét.

A gyártás áránál jobb mérőszámot nem tudok, mert szemben a GDP-vel, ez bizony kőkemény piaci szám. 100db, eladási, nem is bekerülési ár.

Festék:
igen, van rajta. általában 1 vagy két szín. Nézz meg egy mekit vagy burgert. Az egyik szín a papír és mondjuk a meki nyom rá még 1 vagy 2 színt.
A papír és a belső átázás elleni fólia is lehelet vékony, mert így olcsó, mert így eldobható. Vidd haza, tegyél bele vízet, reggelre szétfolyik az egész.

Porcelán:
igen, van rajta festék, ezen is. csilli villi bögrék vannak, 1 vagy 2 színnel nyomva.
FYI nem ismerek statisztikákat, de szerintem egy bögre sem bírja több száz/ezer alkalomig, mert törik, elreped, lepattog, lekopik, stb. Kb. 2-3 hónapra teszek egy bögre élettartamot, érzésre. de hangsúlyozom, sosem volt kávézom, nem tudom mennyire törik a vásárlók.

ÉÉÉS akkor is 1400 fokon gyártják, biztosan kukába kerül, festett ÉÉÉS mosogatják, sok vízzel és mosószerrel.
A nem higiénikus és társai érveket kihagytam, mert az butaság.

Szóval ha az 1400fok és mosogatás(víz,áram,mosószer) és soha nem bomlik le ha kidobták dolgokat összegzem, egyáltalán nem tudok biztos választ adni arra, hogy merre dől a mérleg. Ilyen statisztikát szeretnék látni, kiszámolva, matekosan.

@okopiacter:
nem pofátlanság szerintem papír pohárba adni, hanem ahogy idézi is a szerző: "ez a koncepció része". ezt a kávézó így találta ki, így döntött, te pedig úgy döntesz hogy iszol vagy nem iszol ennyiért ilyet ebből.
persze azt mondhatjuk hogy drága, de ez a koncepció, ettől lett olyan státusza a Starbucks-nak amilyen. Meg a sok PR-tól akik betolták minden filmbe... :)
ha pofátlan lenne, csődbe menne
süti beállítások módosítása